Rólunk

Az együttes

A Veduta Musica kamaraegyüttes 2021-ben három régizenével foglalkozó hangszeres zenész összefogásával jött létre, akik ezt megelőzően kamarapartnerekként több közös projekten dolgoztak már együtt. A korábbi években „Kaleidoszkóp” (2018-2019) és „Zenei párbeszédek” (2020) címmel két olyan koncertsorozatot is elindítottak, melyeken a mediterrán és német barokk zenéhez korabeli képzőművészeti alkotásokat is társítottak. Ezek a projektek és a közös tervezés vezérelte az alapító tagokat, hogy egy összművészeti élményt kínáló együttesként definiálják magukat a koncertéletben.

Így jött létre a Veduta Musica, melynek neve is utal az együttes arculatára. Nevük jelentése zenei látkép/panoráma, mely magába foglalja a képzőművészeti áthallásokat, a zenével egységben lévő művészeti ágakkal nyújtható szélesebb látószöget, valamint repertoárjuk sokszínűségét.

Veduta Musica © Felvégi Andrea
Veduta Musica © Felvégi Andrea

Előadóik a barokk zene specialistái, külföldi és hazai együttesek tagjai, akik arra szövetkeztek, hogy itthon minél több ritkán hallott 17-19. századi kamaraművet mutassanak be a magyar közönség számára.
Előadásaik erejét az autentikus környezet felerősíti, előszeretettel játszanak korabeli terekben, de műsoraikat szívesen helyezik kortárs térbe is, kihasználva a mindenkori helyszín adottságait, hogy a „régi” üzenet új tartalmat hordozhasson a mai ember számára.

Céljuk minden esetben egy összművészeti alkotás megteremtése, hogy ezáltal közelebb hozzák, érthetőbbé tegyék a régebbi korok csodálatos remekeit. Ezért koncertjeiken valamilyen társművészeti ágat is beemelnek a zene mellé, hozzásegítve ezzel a közönséget a művészetben rejlő mélyebb összefüggések megértésére.

A Veduta Musica őszintén hisz abban, hogy a magas minőségben tolmácsolt zene és más művészeti ágak
– legyen az tánc, képzőművészet vagy próza – találkozása hidakat épít, közös gyökeret talál művész és művész, közönség és művészet, régi és mai világ között.
Interpretációjukban éppúgy hangsúlyos az autentikus előadásmód és a hiteles korábrázolás, mint a régizenéhez való kreatív hozzáállás; a „régi” újrafogalmazása, valamint hídépítés régi és kortárs közé.
Az együttes nyitott átiratok előadására, illetve barokk zenén alapuló kortárs reflexiók bemutatására is.

Repertoárjuk kiterjed mind hangszeres, mind vokális kamaraművekre.

Tagok

Bodrogi Éva
szoprán

Bodrogi Éva © Felvégi Andrea

A londoni Guildhall School of Music and Drama zeneakadémián szerezte meg előadó-művészi mester diplomáját Susan McCulloch tanítványaként, majd Magyarországon művész-tanári diplomát kapott Schultz Katalintól.

A Palladium Chamber Opera Company tagjaként számos barokk és klasszikus operaszerepet énekelt el. Együtt dolgozott többek között William Christie-vel, Christian Cirnyn-nel, David Roblou-val, Cathrine McCintosh-sal, a Budapesti Fesztiválzenekarral, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával, a Concerto Budapesttel, az Erkel Ferenc Kamarazenekarral, a Budapesti Vonósokkal, a Weiner–Szász Kamaraszimfónikusokkal, a Musica Antiqua Austria-val, az Ensemble Philipp-el, az Erdődy Kamarazenekarral, a Solamente Naturalival a Savaria Baroque-kal, az Aurae Musicale-val, a La Tempesta barokk együttessel, a Balti Államok Kortárs Zenekarával, vagy a La Nuove Musiche-vel.

A Müpa, a Zeneakadémia és a Magyar Zene Háza felkérésére olyan nevekkel készít közös produkciókat a klasszikus régi magyar zene és a népzene közös gyökereit kutatva, mint például Szalóki Ági, Herczku Ágnes, Bognár Szilvia-népi énekesek, Gyabronka József, Hegedűs D. Géza, Kútvölgyi Erszébet, Láng Annamária, Adorjáni Bálint színészek, Lukács Miklós, Dresch Mihály, Balogh Kálmán, Szokolay Dongó Balázs népi muzsikusok.

Fábián Tímea
barokk fuvola

Fábián Tímea © Felvégi Andrea

2003-ban kitüntetéssel diplomázott a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem fuvolaművész-művésztanár szakán Kovács Lóránt Liszt-díjas fuvolaművész tanítványaként.  Ezt követően a régizene és a historikus előadásmód behatóbb ismerete érdekében rendszeres barokk fuvola tanulmányokat folytatott 2016-2019-ig Csalog Benedek növendékeként. 2018-ban felvételt nyert a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának Doktori Iskolájába, ahol 2020-ban DLA oklevelet szerzett, témavezetője Dr. habil. Keresztes Nóra volt.

Több kamaraegyüttes tagjaként olyan országos és nemzetközi fesztiválokon vett részt, mint például: „Ars Antiqua Europae” (2006, Szlovákia), Bartók+ Operafesztivál (2007, Miskolc), XVII. Szolnoki Zenei Fesztivál (2009), Önálló estek a Miskolci Filharmónia rendezésében (2006, 2011). A FLAUTANDUO alapítója Illés Eszter fuvolaművésszel, valamint a Pécelen 2010 óta kétévente megrendezett Nemzetközi Fuvolafesztivál elindítója és program-koordinátora. 2016-ban művésztársaival megalapította a Flautone Quartet nevű formációt, majd 2021-ben a Veduta Musica barokk zenei együttest.

Aktív zenei tevékenysége mellett számos írásos publikációja jelent meg a Parlando elnevezésű komolyzenei szaklapban, tudósításai, riportjai pedig helyi kulturális újságokban. Zenepedagógiai jellegű kiadványaival a fuvolaoktatást kívánja segíteni. 2016 januárjában Claudio Arimany nemzetközileg elismert fuvolaművész által megjelentetett – Doppler Ferenc és Károly életművét feldolgozó –, 10 részes CD sorozatában publikált angol nyelvű, ismertető írást: „A Doppler- család élete az Osztrák-Magyar Monarchián belül. 2013-ban egy animációval egybekötött komolyzenei videó klipet készített Debussy Pán fuvolája címmel, Debussy Syrinx-jének centenáriumára. 2016-ban Bokor Ildikóval közös CD-t jelentetett meg French Album/ Salon Pieces for the Paris Conservatoire címmel, az NKA támogatásával.

2017-ben az amerikai Hall Crystal Flute hangszergyártó cég számára Rózsa Pál O’Carolan Változatok kristályfuvolára és hárfára című művéből videófelvétel született Fábián Tímea és Szilágyi Zsuzsanna közreműködésével, amely hangszer-összeállításra a világon elsőként készült ilyen jellegű komolyzenei alkotás.

Megyery Noémi
barokk hegedű

Megyery Noémi © Felvégi Andrea

Budapesti tanulmányait követően jelenleg a Hochschule für Musik und Theater München régizenei képzésének hallgatója. Barokk hegedű szakon Mary Utiger tanítványa, kamarazenei tevékenységét olyan professzorok irányítják, mint Christine Schornsheim, vagy Kristin von der Goltz. Rendszeresen részt vesz régizenei kurzusokon, többek között olyan neves hazai és külföldi művészektől tanult, mint Vitárius Piroska, Tóth Mónika, Kalló Zsolt, Paulik László, Bernhard Forck, Mira Glodeanu, Mayumi Hirasaki, Debretzeni Kati és Vashegyi György.

Több régizenei formáció tagja: Fraxinella Ensemble, Budapest Bach Consort (műv. vez.: Szokos Augustin), Simplicissimus (műv. vez.: Németh Zsombor), valamint a müncheni Accademia di Monaco (műv. vez.: Joachim Tschiedel), amellyel Németország szerte koncertezik. Elhivatott az összművészeti projektek terén, a Veduta Musica alapítását megelőzően Fábián Tímeával és Vályi Csillával több olyan koncertsorozatot adtak, amelyben a zene mellett a képzőművészet is nagy hangsúlyt kapott.

Előadóművészeti tevékenysége mellett mesterdiplomás művészettörténészként zenei vonatkozású témákat kutat, publikál, valamint kiállítások kurátoraként is jelen van a művészeti életben. Ilyen minőségében is dolgozott együtt Vashegyi Györggyel: a Budapesti Vonósok „Haydn közelében” című koncertsorozatához képzőművészeti vonatkozású képanyagot készített az elhangzó művekhez és azok ismertetőjéhez. A Veduta Musica célkitűzéseit ilyen formán is támogatja: művészettörténeti információkkal és a műsorhoz kapcsolódó képzőművészeti képanyaggal gazdagítja az együttes előadásait.

Vályi Csilla
barokk cselló

Vályi Csilla © Felvégi Andrea

1990-ben szerezte diplomáját Perényi Miklós növendékeként a budapesti Zeneakadémián. Kamarazenemesterei Kurtág György és Rados Ferenc voltak.
1990-től rendszeresen fellépett rangos hazai és külföldi fesztiválokon a Concerto Armonico együttessel (Brüsszel, Hannover, Hága, Namur, Párizs) és az Affetti Musicali-val (Bydgoszcz, Erdély, Málta, Tallinn, Pozsony, Prága). 1993-tól a Capella Savaria rendszeres közreműködője, szólamvezetője, continuosa, alkalmasint szólistája. 1994 óta az Orfeo Zenekar csellistája, szólamvezetője, continuo játékosa.

Több mint 40 CD-n működött közre (a Hungaroton, Naxos, Harmonia Mundi, Dorian, Glossa lemezcégek kiadásában megjelent felvételeken). Olyan neves előadók partnereként koncertezett, mint Rosa Mannion, Michael Chance, Martin Klietmann, Nicholas Clapton, Jill Feldmann, Derek Lee Ragin, Zádori Mária, Bart Kuijken, Simon Standage, Christophe Coin, Anneke Boeke, Malcolm Bilson, Spányi Miklós.

1999-ben alapító tagja az Ad Libitum kamarazenei műhelynek, mely által sok különleges, itthon ritkán játszott mű előadásán vett részt (Schönberg: Pierrot Lunaire, O. Messiaen: Quartett az idők végezetére, Goldmark Károly: Zongoraötös, Dohnányi: Szextett stb.)
2000-től a Trio Antiqua (hegedű-cselló-fortepiano) tagjaként Eszterházán számos kamarakoncerten lépett a közönség elé, J. Haydn, W. A. Mozart, Kraus, Hummel műveivel.

2002 óta a korabeli hangszereken játszó Authentic Quartet csellistája, akikkel a Hungaroton 12 CD-ből álló zenetörténeti ritkaságokat tartalmazó vonósnégyes sorozatot jelentetett meg. Ezeken a lemezeken Lickl, Fesca, Zmeskall, Albrechtsberger, Krommer, Vanhal, Stamitz, Werner, Wölfl, Förster, Végh János, Pleyel olyan művei hallhatók, melyek keletkezésük óta nem kerültek hangrögzítésre.

Bene Róza
csembaló

Bene Róza © Felvégi Andrea

Három évszázad zenéjével foglalkozik, a késő reneszánsz, barokk és klasszikus billentyűszene repertoárjából ad elő historikus hangszereken. Állandó tagja a Szokos Augustin által vezetett Budapest Bach Consortnak és a Veduta Musica együttesnek. Jelenleg a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem doktorandusz hallgatója.

2017-ben szerzett mesterdiplomát a Zeneakadémián, Dobozy Borbála, Spányi Miklós és Ratkó Ágnes növendékeként. Hazai tanulmányait követően ösztöndíjat nyert a Royal Birmingham Conservatoire posztgraduális képzésére. Tanárai voltak: Robin Bigwood, Steven Devine, James Johnston, Carol Cerasi, Sharona Joshua és Laurence Cummings.

Az elmúlt években számos alkalommal lépett színpadra olyan neves előadókkal, mint Jeffrey Skidmore és a Birmingham Ex Cathedra, Rachel Brown és Adrian Butterfield.

2018-ban részt vett a Francois Couperin évforduló alkalmából rendezett konferenciákon Manchesterben és Birminghamben, csembalókoncertekkel járult hozzá Shirley Thomson és Graham Sadler előadásaihoz. 2018 és 2020 között a Royal Birmingham Consevatoire régizenei korrepetitora volt.  

Szólójátékával a következő díjakat nyerte el: Junior Príma Díj (2021), Sir Anthony Lewis Memorial Prize (2016 London), Corton Hyde Early Music Prize (2016 Birmingham), Leamington Early Music Prize (2018 Birmingham) és Town Hall Symphony Hall Prize (2018 Birmingham).

Koncertjei közül leginkább kiemelkedő élményei közé tartozik a 27. Bach Fesztivál Budapesten, szólóhangverseny a Birmingham Town Hall-ban, a londoni Handel House-ban, a warwicki Unitartian Chapel-ben és a Broadwood Horniman Museumban, Londonban, ahol eredeti hangszereket szólaltathatott meg.

Közreműködőink

Sárközy-Holler Ágnes
tánc

Sárközy-Holler Ágnes © Felvégi Andrea

Pályáját a sokszínűség jellemzi, részt vett kortárs tánc, musical, operaelőadásokban. Több alkalommal is fellépett az Operaház operaprodukcióiban, a Müpa és a Győri Nemzeti Színház előadásaiban. Az Operaház első balettmesterének és koreográfusának, Venekei Mariannának az állandó asszisztense, a Magyar Nemzeti Balett vendégbalettmestere. Több jelentős magyar és külföldi rendezővel dolgozott együtt (Kovalik Balázs, Anger Ferenc, Michal Znaniecki, M. Tóth Géza), akikre szintén jellemző, hogy a klasszikus zenei anyaghoz kortárs, modern színpadi világot képzelnek el.